Geschiedenis

De roemruchte historie van de Parijse metro

Métro de Paris bestaat al sinds het jaar 1900. In dat jaar opende de eerste lijn op 19 juli, in het kader van de Wereldtentoonstelling later dat jaar. Het scheelde weinig of er was al veel eerder een metrostelsel geopend. Al in 1855 waren er namelijk plannen voor een ondergronds netwerk. Aan de bouw van het 10,3 kilometer lange traject werkten overigens 2.000 arbeiders gedurende een periode van maar liefst 17 maanden. 

De vroege jaren

De opening van Metro Parijs was een schot in de roos want het stelsel werd direct goed gebruikt. Het duurde dan ook niet lang voordat lijn 2 (1900), lijn 3 (1904), lijn 5 (1906), lijn 6 (1907) en lijn 4 (1908). In 1922 waren er al 14 metrolijnen in gebruik. Daarna openden pas in 1935 en 1998 nieuwe lijnen. Overigens zijn er nog nieuwe lijnen gepland voor de toekomst, waarbij het vooral gaat om een metroringlijn rond Parijs. 

Zeer dicht metronetwerk

Tegenwoordig is de Parijse Metro niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de Franse hoofdstad. De in totaal 16 lijnen vervoeren bijna vijf miljoen mensen per dag, een ongelooflijk groot aantal. Metro Parijs is op het metrostelsel van Londen na zelfs het drukste metrostelsel van Europa. Wereldwijd staat Parijs op nummer vijf. Wie ooit als toerist in Parijs is geweest weet dat je nooit lang hoeft te lopen om een metrostation te vinden. Als ware op iedere hoek van de straat is er wel een metrostation waardoor het de perfecte manier is om je snel door de miljoenenstad te bewegen. Het metronetwerk van Parijs is zelfs het meest geconcentreerde netwerk ter wereld met om de gemiddeld 580 meter een metrostation. 

Kenmerkende stijlen

Veel van de metrostations zijn fraai weergegeven en hebben een kenmerkende stijl. Zo hebben veel van de stations een rond gewelf van vaak 5,7 meter hoog. Ook de metro-ingangen zijn vaak zeer kunstig en in veel gevallen ontworpen door vermaarde kunstenaars. De lengte van de perrons waren in den beginne 75 meter lang. Na een tijdlang zelfs 105 meter lang te zijn geweest zijn de nieuwe perrons tegenwoordig 90 meter lang. 

Niet alleen ondergronds

Het metrostelsel van Parijs duikt op verschillende plekken boven de grond. Bekend zijn bijvoorbeeld de passages van de Seine waar de metro over de brug gaat. Ook zijn er meerdere bovengrondse metrostations, vaak voorzien van een fraai uiterlijk.